Hidradenitis suppurativa

Wat is Hidradenitis suppurativa ?

Een huidaandoening die wordt gekenmerkt door steeds terugkomende ontstekingen. Dit komt vooral in de gebieden bij de oksels, borsten, buikplooi, liezen en rond de genitaliën. Het is een chronische verstopping van de afvoergangen van de haarzakjes, waardoor onder de huid zich een opeenhoping vormt. Dit kan leiden tot ontsteking van deze gangen, waardoor holtes of abcessen kunnen ontstaan.

Hoe ziet het eruit?

Het ontstaat pas na de pubertijd. De voorkeurslocaties zijn zoals boven genoemd de gebieden bij de oksels, borsten, buikplooi, liezen en rond de genitaliën.

Hoe ontstaat hidranitis suppurtiva?

Het is nog niet bekend waardoor deze aandoening ontstaat. Verschillende factoren worden in verband gebracht met het ontstaan zoals:

• de hormoonhuishouding van patiënten (vooral de mannelijke geslachtshormonen)
  • overgewicht
  • roken
  • erfelijke aanleg (aanleg vanuit de genen)

Wat is de behandeling?

Er zijn verschillende vormen van behandeling zoals de niet-medicamenteuze behandeling:

• Scheren op de aangedane gebieden minimaliseren, stoppen met roken, gewichtsreductie en dieetaanpassingen. Een goede hygiëne van de aangedane gebieden door dagelijks te douchen.
  • Plaatselijke medicamenteuze behandeling: door een crème met ontstekingsremmende bestandsdelen.
  • Systemische medicamenteuze behandeling: antibiotica voor een langere tijd of immunosuppresiva. Deze behandelingen worden ingezet door de dermatoloog.
  • De chirurgische behandeling kan bestaan uit het verwijderen of insnijden van de ontstane abcessen. Ook kan de gehele holte worden opengelegd en de wond zal vanuit de bodem dan genezen; de zogenaamde deroofing methode.