Botuline Toxine (Botox)

Rimpels en plooien (zoals lach-, boosheids- of fronsrimpels) die ontstaan als gevolg van voortdurende aanspanning van spieren, kunnen (tijdelijk) worden behandeld door de spierspanning te verminderen of de spieren uit te schakelen. Dit kan worden gedaan met botuline toxine injecties (zoals o.a. Botox®, Dysport® of Azzalure®). Het effect van deze behandeling houdt vaak drie tot zes maanden aan. Herhaling is mogelijk.

Botuline toxine kan ook worden gebruikt bij overmatige transpiratie. Het middel wordt dan ingespoten in een diepere huidlaag van de oksels, of onderhuids in handen of voeten. De productie van zweet wordt hiermee geremd, soms wel voor negen tot twaalf maanden.

Wat is botuline toxine?

Botuline toxine is een natuurlijk eiwit. Het zorgt ervoor dat een spier niet meer kan worden aangespannen, nadat deze hiermee is ingespoten. Hierdoor kunnen rimpels die ontstaan door voortdurende aanspanning van spieren worden uitgeschakeld.

De behandeling

De plastisch chirurg spuit de botuline toxine in kleine hoeveelheden met een zeer dun naaldje in de spier die verantwoordelijk is voor de rimpel. De prikjes van de injecties kunnen iets pijn doen, maar de meeste mensen ervaren een behandeling met botuline toxine niet als zeer pijnlijk. Een verdoving is dan ook niet nodig. De botuline toxine bindt zich op de plaats waar de zenuw de spier binnenkomt. Hierdoor komen er geen prikkels meer van de zenuwen naar de spieren, waardoor de spierwerking tijdelijk uitgeschakeld wordt.

Na de behandeling

Het behandelde gebied kan gedurende enkele uren na de behandeling licht gezwollen en rood zijn. Deze reacties zijn altijd mild van aard en verdwijnen spontaan. Om zwelling zo beperkt mogelijk kan er lokaal gekoeld worden of enige directe druk toegepast worden. U kunt thuis het behandelde gebied ook eventueel nog koelen.

Het is verstandig dat u zich de eerste 24 uur na de behandeling niet sterk fysiek inspant. Ook moet u heftige spierbewegingen van het gelaat zoveel mogelijk voorkomen. Vermijd overmatige zon blootstelling totdat de zwelling en de roodheid van het behandelde gebied verdwenen is. U mag uw gezicht voorzichtig wassen. Masseren van het behandelde gebied wordt ontraden, wel kunt u direct gebruik maken van uw eigen dagelijkse huidverzorgende producten en make-up.

Om de zwelling verder te verminderen, raden wij u aan om de eerste twee dagen na de injecties niet te veel te bukken en het hoofd zoveel mogelijk rechtop te houden. Tijdens de nacht mag u het hoofd gewoon laten rusten op een kussen.

In de dunne huid kan soms gedurende enkele dagen een blauwe plek (bloeduitstorting) ontstaan. Deze kunt u camoufleren met make-up. De bloeduitstorting verdwijnt in de loop van een aantal dagen. Tegen eventuele pijn kunt u een paracetamol nemen. Als dit onvoldoende helpt of als de pijn toeneemt, kunt u het beste contact opnemen met de plastisch chirurg.

Het resultaat

Na ongeveer een week is het effect van de behandeling maximaal. Het effect houdt vervolgens gedurende drie tot zes maanden aan. De werking van het middel tegen overmatig zweten duurt vaak veel langer, 9 tot 12 maanden. De meeste mensen zijn tevreden over het resultaat van de behandeling. Om een langdurig blijvend effect te behouden, kan de plastisch chirurg de behandeling herhalen zodra het effect begint af te nemen of verdwenen is.

Complicatie’s en risico’s

Na een behandeling kunnen complicaties altijd optreden.

Vanwege de lage dosering is er geen kans op allergische reacties op botuline toxine. Van een behandeling met botuline toxine zijn de volgende specifieke complicaties bekend:

• Het kan gebeuren dat er lokaal bloeduitstortingen ontstaan ter plaatse van de plaatsen waar botuline toxine is ingespoten. Deze bloeduitstortingen zijn vaak binnen een aantal dagen tot een week weer verdwenen.
  • Soms komt het voor dat na behandeling van fronsrimpels het bovenooglid iets gaat zakken. Dit kan gebeuren als de botuline toxine enigszins uitzakt naar de hefspier van het bovenooglid. Wetenschappelijk onderzoek schat dit risico op ongeveer 4%. Deze bijwerking verdwijnt altijd weer vanwege de tijdelijke werking van botuline toxine.
  • In de bijsluiter van de fabrikant staat dat er een mogelijke minimale relatie is tussen het gebruik van botuline toxine en het later ontstaan van spierverlammingziekten. Uit voorzorg adviseert de fabrikant dan ook geen behandeling met botuline toxine uit te voeren bij mensen die een neurologische aandoening of spierzwakte hebben.
  • Heel zelden heeft een behandeling geen effect. Ongeveer 1 tot 2% van de mensen heeft namelijk antistoffen tegen botuline toxine. Als u antistoffen tegen botuline toxine heeft, dan merkt u dat de behandeling geen effect heeft gehad en u de spieren nog net zo kunt aanspannen als voor de behandeling. Botuline toxine is niet schadelijk voor uw lichaam.
  • Soms valt het resultaat tegen.

Belt u in ieder geval bij:

• Extreme zwelling en roodheid van het behandelde gebied
  • Pijn, als de pijnstillers niet helpen of de pijn zelfs toeneemt
  • Gevoel van ziek zijn en/of koorts, hoger dan 38° (via de anus gemeten)
  • Ongerustheid of twijfel

Meer informatie

De plastisch chirurg zal uw eventuele vragen tijdens het spreekuur graag met u doornemen. Het kan dan handig zijn uw vragen van tevoren op papier te zetten.

Tot slot

Deze informatie is ter voorbereiding een aanvulling op het gesprek met de plastisch chirurg. Een dergelijke beschrijving kan echter nooit volledig zijn voor iedere individuele situatie.Plastische en esthetische chirurgie is geen exacte wetenschap; u kunt aan deze informatie dan ook geen garantie ontlenen betreffende het eindresultaat van uw behandeling.