Reconstructie volgens Deep Inferior Epigastric-artery Perforator (DIEP lap) methode

Deze operatie wordt binnen het HAGA ziekenhuis door twee plastisch chirurgen uitgevoerd. Tijdens de ingreep wordt het huid- en buikvet losgemaakt. De perforatoren ( een door de spier lopende vaatsteel) worden opgezocht en vrij geprepareerd. Het operatielitteken van de borstamputatie en een deel van de omliggende huid wordt verwijderd. De borstvaten worden blootgelegd na verwijdering van kraakbeen tussen de tweede en derde rib. Deze vaten worden vervolgens door middel van microchirurgie aan de bloedvaten gehecht van de buiklap. De huid van de flap wordt gehecht aan de huid van de borstkas. De buikwand wordt gesloten.

Enige tijd voor deze ingreep wordt een CT scan gemaakt waarbij gebruik wordt gemaakt van contrastvloeistof. Naar aanleiding van deze scan kunnen de bloedvaten worden gelokaliseerd die in eerste instantie voor de bloed af- en toevoer zorgen.

Diep flap reconstructie

From: Ibreast.BE

Voordelen

• Hoe langer het eigen weefsel aanwezig is, hoe minder kans op complicatie.s
  • Na verloop van tijd verbetert het esthetische resultaat: de borst neemt een steeds meer natuurlijke vorm aan en de littekens vervagen.
  • De borst voelt warm en natuurlijk aan.
  • Het lichaamseigen weefsel volgt schommelingen in gewicht en volgt ook het normale verouderingsproces van het lichaam.
  • Een reconstructie met eigen weefsel vormt geen probleem bij een behandeling met radiotherapie voor of na de ingreep.

Nadelen

• Een reconstructie met lichaamseigen weefsel vraagt een grotere investering in de beginfase.
  • De procedure is een stuk complexer.
  • De operatie duurt langer en er is een klein risico op complicaties.
  • De opname tijd is ongeveer 5- 7 dagen
  • Er is een bijkomend litteken op de buik, wat enige maanden strak kan aanvoelen.

fotosbehandeling-knop