Borstverkleining / mammareductie

Inleiding:

Veel vrouwen hebben een probleem met te zware en/of hangende borsten. Door het abnormale gewicht van de borsten kunnen rug-, schouder- en/of nekklachten ontstaan. Ook wordt vaak het abnormale model van de borsten als beschamend ervaren.
Doel van de operatie is om de borsten kleiner te maken en te liften.

De operatie vindt plaats onder algehele narcose en duurt ongeveer twee uur. Door de operatie wordt een deel van het borstklierweefsel verwijderd met huid, er wordt een nieuw kleiner model borst gevormd en tevens zal de tepel verplaatst worden. Ook wordt de tepelhof verkleind. Rond de beide tepelhoven zal een cirkelvormig litteken ontstaan en verder komt er bij de meeste technieken een litteken in de huidplooi onder de borst en een litteken in verticale richting tussen de tepel en de plooi onder de borst. De cupmaat van de borsten na de operatie is niet met 100% zekerheid in te schatten en zal met u worden besproken voor de operatie. In het algemeen wordt gestreefd naar een cupmaat passend bij u wensen en uw postuur. Er kunnen drains worden ingebracht die bloed en vocht uit de wond afvoeren. Dat zijn slangetjes die vocht en bloed afvoeren om zo een opeenhoping ervan tegen te gaan.Deze drains blijven in principe 1 dag zitten. De opname duur is in de meeste gevallen twee dagen.

Na afloop van de operatie heeft u papieren pleisters op de wonden en een soepele BH of een stevige elastische band. Deze dient u minimaal 14 dagen dag en nacht te dragen. Onder de band of BH worden soms verbanden gelegd tegen lekkage van bloed en vocht. Deze mogen worden gewisseld. De papieren pleisters laat u zitten tot de controle afspraak en mogen de dag na de ingreep nat worden onder de douche.

Er worden oplosbare hechtingen gebruikt, deze hoeven dus niet verwijderd te worden. De wonden worden tot 6 weken na de operatie afgeplakt met papieren pleisters, daarna kunt u de littekens behandelen met een littekencrème.

De eerste twee weken na de operatie mag u niet autorijden en fietsen. U dient zes weken niet te sporten.

De aanschaf van nieuwe Bh’s: minimaal 4 weken na de operatie.

De borsten kunnen pijnlijk zijn, zij voelen gestuwd en opgezet. Hierdoor kunnen de volgende klachten ontstaan:

• af en toe en pijnscheut, van de zijkant naar de tepel toe
  • branderig gevoel in de borsten
  • verminderd gevoel in de tepel, die dan na een week overgaat naar een overgevoeligheid.

De pijnklachten zijn goed te controleren met pijnstillers. Deze krijgt u mee na de opname. De borsten zijn kleiner en steviger, maar met littekens. De littekens kunnen vrij dik, rood en gevoelig zijn. Na enkele maanden verminderen zwelling en gevoeligheid. De littekens worden smaller, de roodheid verdwijnt en de littekens vervagen. Echter dit neemt minimaal een half jaar in beslag. Na de operatie ontstaat er spanning op de weefsels, het duurt vier tot acht maanden tot de borsten hun definitieve vorm hebben.

Wanneer u koorts krijgt, de pijn toeneemt en de borsten warm aanvoelen en rood zijn, dan heeft u alle verschijnselen van een wondinfectie en moet u contact opnemen met het secretariaat plastische chirurgie tijdens kantooruren. In het weekend kunt u terecht op de spoedeisende hulp.

Als er veel klierweefsel onder de tepel is verwijderd is borstvoeding niet meer mogelijk.

Het te verwachten resultaat

Na de operatie zijn de borsten kleiner en steviger, maar er zijn wel blijvende littekens. Hoe deze littekens eruit zien, verschilt per patiënt.
Er kan helaas geen garantie gegeven worden voor een goed resultaat of voor een absolute symmetrie van de borsten.
Het uiteindelijke resultaat kan soms dus tegenvallen door enige ongelijkheid van de borsten of doordat de tepels wat minder gevoelig zijn geworden.
In een enkel geval is na minimaal een jaar een kleine correctie nodig om een optimaal resultaat te bereiken.
Door pilgebruik, zwangerschap of gewichtstoename kunnen de borsten weer groter worden. Door vermagering kunnen de borsten juist weer wat slapper worden.

Complicaties

Zoals bij elke ingreep is er een kleine kans op een wondinfectie of nabloeding. Ook kunnen er wondjes ontstaan aan de onderzijde van de borst. Deze kunnen niet opnieuw worden gehecht en zullen vanzelf secundair genezen. De totale genezing, die normaal ongeveer zes weken duurt, zal dan langer zijn.

Een machtiging voor de operatie zal worden aangevraagd bij de zorgverzekeraar, deze beslist of de operatie vergoed zal worden.