Borstvergroting

Er is geen strikt medische noodzaak tot een borstvergroting, echter de wens naar grotere, stevigere of vollere borsten leeft bij vele vrouwen.
De borsten kunnen al sinds de puberteit onderontwikkeld zijn. Soms neemt het volume van de borsten af na een zangerschap of zijn de borsten slapper en kleiner geworden na een vermageringskuur. Een duidelijke leeftijdsgrens voor een borstvergroting is er niet, echter de ingreep zal zelden voor het achttiende jaar worden uitgevoerd.

Prothesen

De meest duurzame en effectieve manier om de borsten te vergroten, is met behulp van siliconen prothesen. Deze prothesen bestaan uit een omhulsel van siliconen, gevuld met een siliconen gel. De gel is high cohesive, dat wil zeggen dat de siliconen niet vervloeien als het omhulsel scheurt.
Er zijn twee soorten prothesen: ronde prothesen in verschillende grootte en zogenaamde druppelvormige prothesen, ook wel anatomische prothesen genoemd. Ook deze zijn in verschillende grootte en vorm beschikbaar. De laatste genoemde zijn natuurlijker van vorm. Welke prothesen het beste past bij u, zal voor de operatie uitvoerig worden besproken door de plastisch chirurg.

Welke maat het beste bij u past is afhankelijk van uw postuur, wensen en de grootte van uw huidige bosten. Voor de operatie wordt de maat prothesen aan de hand van voor genoemde criteria en met behulp van pasprothesen duidelijk met u besproken. Er wordt gestreefd naar een zo natuurlijk mogelijk resultaat.
De prothesen worden ingebracht via een incisie, snede in de borstplooi. De grootte van de snee is afhankelijk van de prothese maat, maar varieert van 4 to 6 cm.
De prothesen worden geplaatst onder het borstweefsel of via de zogenaamde dual plane techniek, waarbij de prothese half onder de borstspier, half onder het borstweefsel wordt geplaatst. Welke plaatsing het beste bij u past, zal ook voor de operatie besproken worden.

Voor de operatie

Bloedverdunnende middelen zoals fenprocoumon (marcoumar) of acenocoumarol (sintromitis) dient u in overleg met de trombose dienst te staken.
Nicotine vergroot de kans op wondproblemen en bij de narcose, zoals postoperatieve misselijkheid. Wanneer u rookt, stop dan minimaal 6 weken voor en na de operatie.

De operatie vindt plaats onder algehele verdoving in dagbehandeling. Voor de operatie is de plastisch chirurg bij u geweest en heeft de borsten en de plaats van de incisie afgetekend.
De operatie duurt ruim een uur en na afloop van de ingreep heeft u meestal twee drains (dunne slangetjes) waardoor het wondvocht uit het operatiegebied wordt afgevoerd. De drains worden vlak voor uw ontslag uit het ziekenhuis verwijderd. De operatie wondjes zijn afgeplakt met pleisters, waarmee u de volgende dag gewoon mag douchen. De hechtingen zijn oplosbaar.
Na de operatie heeft u een stevige band aan de bovenzijde van de borsten en afhankelijk van de operateur ook een beha.

Na de operatie

Na de operatie voelen de borsten gespannen en pijnlijk aan. Dit duurt meestal een kleine week. U krijgt pijnstillings advies van de anesthesioloog die ook de narcsose heeft gegeven. Na een week komt u voor controle op de poli kliniek. De eerste twee weken is het belangrijk dat u rust houdt en niet teveel de borstspier belast. Ook mag u 6 weken niet sporten en zwaar tillen.

De littekens worden de eerste zes weken behandeld met littekenpleisters en daarna krijgt u litteken crème op recept.
Na de operatie zijn de borsten groter en steviger, maar er zijn wel blijven de littekens. Hoe deze genezen verschilt per patiënt. U wordt naar beste kunnen behandeld, er kan helaas geen garantie worden gegeven voor een perfect resultaat of absolute symmetrie.
In een enkel geval is na minimaal een jaar een kleine correctie noodzakelijk, dit kan extra kosten met zich meebrengen.
Door pilgebruik, zwangerschap of gewichtsveranderingen kunnen de borsten ook na een vergroting weer van vorm veranderen.

Complicaties/ risico’s

Net als bij elke andere operatie kunnen zich bij een borstvergroting complicaties voordoen. Een wond kan nabloeden of er kan een infectie optreden. In zeldzame gevallen wordt een prothese uitgestoten. De kans op complicaties is dus wel aanwezig, maar is klein.
De littekens kunnen na de ingreep tijdelijk rood en dik worden. Een gestoorde wondgenezing kan bovendien een blijvend breed litteken veroorzaken.

Het vervangen van de prothesen is in een aantal gevallen denkbaar. Ten eerste kan dat zijn bij kapsel vorming. Het lichaam vormt om elke ingebrachte prothese een bindweefsellaagje. Dit laagje wordt ook wel kapsel genoemd. Soms kan na een aantal jaren het kapsel zich samentrekken en verharden waardoor de borsten hard en onnatuurlijk rond worden. Het kan dan noodzakelijk zijn de prothesen te vervangen en het kapsel in te snijden en of weg te halen.

Het is onmogelijk te voorspellen bij wie dit gebeurt. Het komt wel voor dat er een verschil in kapselvorming is tussen twee borsten van dezelfde patiënt. Deze complicatie wordt veel onderzocht, maar er is nog geen oorzaak of preventie voor gevonden. Wel wordt steeds meer gebruik gemaakt van protheses met een ruwe buitenkant, waarbij overmatige kapselvorming minder lijkt voor te komen.

Ten tweede kan in zeldzame gevallen een prothese kapot gaan. Soms is dit te merken omdat er iets ‘knapt’ en omdat de borst anders aanvoelt of van vorm is veranderd. Een kapotte prothese moet altijd vervangen worden. Verder zijn er de normale risico’s van een narcose. Deze risico’s zijn niet groter of kleiner dan bij een andere ingreep. De anesthesioloog bespreekt dit met u.
Een laatste reden om een prothese te vervangen kan zijn omdat het cosmetisch aspect minder is geworden in de loop der jaren.

Kosten

Over het algemeen wordt een borstvergrotende operatie niet vergoed door de ziektekostenverzekeraars. Alleen in uitzonderlijke gevallen wil de ziektekostenverzekeraar de kosten dragen. De medisch adviseur van uw verzekeringsmaatschappij zal u dan oproepen om te beoordelen of de operatie voor vergoeding in aanmerking komt. U moet er dus van uitgaan dat u de operatie zelf moet betalen. De plastisch chirurg informeert u over de totale kosten van de operatie. Via het secretariaat plastische chirurgie kunt u een offerte vragen.