Borst lift (met prothesen)

Veel vrouwen hebben een probleem met te zware en/of hangende borsten. Dit kan zowel door gewichtstoename als door gewichtsafname veroorzaakt worden. De borsten kunnen zijn gaan hangen na sterk afvallen of zwangerschappen. Door het abnormale gewicht van de borsten of sterk hangen kunnen rug-, schouder- en/of nekklachten ontstaan. Ook wordt vaak het abnormale model van de borsten als beschamend ervaren.

Bij een borstlift wordt overtollige huid van de borst verwijderd en tevens de tepel en het borstweefsel hoger geplaatst. Er wordt dus weefsel (huid) verwijderd en strikt genomen wordt de borst dan ook iets kleiner. Daarom wordt deze ingreep bij kleinere borsten soms gecombineerd met het plaatsen van een klein implantaat om ook een borstvergrotend effect te krijgen. Een enkele keer kan een verslapte borst gecorrigeerd worden door alleen een borstvergroting uit te voeren.

De operatie vindt plaats onder algehele narcose in dagbehandeling en duurt afhankelijk van de plaatsing van wel of geen prothesen ongeveer 2 uur.

Via een snede rond de tepel, naar beneden toe en eventueel in de borstplooi wordt de tepel gelift en het borstweefsel omhoog geplaatst.
Bij de keuze voor een implantaat (prothese) wordt deze afhankelijk van uw bouw, gedeeltelijk achter de spier of achter uw borstweefsel geplaatst. Na afloop van de operatie krijgt u meestal drains, die het eerste wondvocht afvoeren. Deze worden meestal voor ontslag verwijderd. In een enkel geval gaat u ermee naar huis. De borsten zijn afgeplakt met pleisters waar u mee mag douchen een dag na de operatie. Tevens krijgt u een beha na de operatie eventueel in combinatie met een stabilisatie band boven de borsten. De eerste 6 weken na de operatie mag u niet sporten en zwaar tillen. Wanneer u weer mag autorijden en fietsen bespreekt u na afloop van de operatie met uw plastisch chirurg op de polikliniek.

Complicaties/ risico’s

Net als bij elke andere operatie kunnen zich bij een borstlift complicaties voordoen. Een wond kan nabloeden of er kan een infectie optreden. In zeldzame gevallen wordt een prothese uitgestoten. De kans op complicaties is dus wel aanwezig, maar is klein.

De littekens kunnen na de ingreep tijdelijk rood en dik worden. Een gestoorde wondgenezing kan bovendien een blijvend breed litteken veroorzaken.
Kosten Een borstlift wordt in de meeste gevallen beschouwd als een cosmetische ingreep en zal dan ook niet vergoed worden door de zorgverzekeraar. Er geldt een aantal strikte criteria waarbij er wel tot vergoeding wordt overgegaan. Deze criteria en of het zinvol is om een aanvraag te doen wordt door de plastisch chirurg op de polikliniek met u besproken.
Indien er geen vergoeding is vanuit de zorgverzekering, kunt u een offerte vragen via het secretariaat plastische chirurgie.