Liposuctie

Liposuctie is het onderhuids wegzuigen (suctie) van abnormale vetophopingen. Deze kunnen ontstaan op plaatsen zoals de hals, buik, heupen, billen, bovenbenen, knieën en onderbenen. Zij worden veroorzaakt door een verhoogd aantal vetcellen op deze plaatsen. Op de rest van het lichaam is de vetlaag normaal. Deze abnormale vetstapeling komt alleen voor bij mensen die er aanleg voor hebben.

Belangrijke voorwaarde voor liposuctie is dat de huid voldoende elastisch is. Is dat niet meer het geval en is er bovendien sprake van cellulitis (sinaasappelhuid) dan kan de abnormale vetafzetting worden verwijderd door middel van dermolipectomie ofwel wegsnijden van het surplus van vet en huid. Het nadeel van deze operatie is dat er lange littekens achterblijven.

Liposuctie en dermolipectomie zijn over het algemeen plastisch chirurgische behandelingen.

Werkwijze

Liposuctie vind meestal plaats onder volledige narcose maar kleine contourafwijkingen, bijvoorbeeld overtollig vet in de hals of kleine regio’s van de buik of benen kunnen onder plaatselijke verdoving plaatsvinden. Na afloop patiënt dan meteen naar huis. Voor grotere ingrepen moet patiënt soms een dag in het ziekenhuis blijven. Vlak voor de operatie tekent de plastisch chirurg het gebied dat gecorrigeerd moet worden af. Daarna wordt patiënt onder verdoving gebracht. Via zeer kleine sneetjes op onopvallende plaatsen, zoals een bestaande huidplooi of in de huidlijnen, wordt het te opereren gebied opgespoten met een vloeistof die het wegzuigen van de vetcellen vergemakkelijkt en bloedverlies verminderd. Als de vloeistof is ingewerkt brengt de arts een zuigbuis in via de huidsnede. Deze zuigbuis is aangesloten op een krachtige zuigpomp. Het overtollige vetweefsel kan nu worden weggezogen. Is het gewenste resultaat bereikt dan worden de huidsneden gehecht.

Mogelijkheden en verwachtingen

Liposuctie is een techniek om plaatselijk overtollig vet te verwijderen. Het is geen middel om te vermageren. Als men overal dik is (gegeneraliseerde obesitas) dan kan geen gebruik worden gemaakt van deze methode maar is men aangewezen op een dieet.
Liposuctie biedt contourverbetering maar zeker geen perfectie. Soms is het heel moeilijk om een symmetrisch resultaat te krijgen. Daarnaast kunnen bestaande onregelmatigheden in de huid niet worden gecorrigeerd.

Het kan ook voorkomen dat het huidoppervlak door de operatie juist onregelmatig wordt. Dat komt omdat liposuctie een moeilijk te doseren methode is. De plastisch chirurg heeft niet precies in de hand hoeveel vet ter plaatse wordt weggezogen.

Na een liposuctie

Na een liposuctie moet patiënt een pantybroek, elastische windsels of een elastisch korset dragen. Dit is nodig om de huid goed op de onderlaag te laten verkleven. Deze drukkende onderkleding moet gedurende 4 tot 6 weken dag en nacht worden gedragen. Als men wil douchen of zich wil wassen, wat al mag na 12 uur, dan kan de onderkleding uiteraard even worden uitgetrokken. Gedurende enkele weken na de operatie kan patiënt last hebben van pijnlijke bloeduitstortingen, een gezwollen huid en een beurs gevoel. Rond de enkels kan vochtophoping ontstaan maar dit trekt na ongeveer 2 tot 6 weken vanzelf weg. De pijn is over het algemeen goed behandelbaar en te bestrijden met paracetamol. Als patiënt het gevoel heeft dat dit niet helpt moet contact worden opgenomen met de behandelend arts. Na 1 of 2 weken worden de hechtingen verwijderd en het resultaat is vaak pas na maanden duidelijk.

Risico’s en complicaties

Liposuctie heeft dezelfde risico’s als elke andere operatie. Er bestaat een kans op nabloeding of er kan infectie optreden. Direct na de ingreep is de huid gezwollen, verkleurd en gevoelig. Daarna kunnen nog restzwellingen aanwezig zijn en soms verhardingen die pas na weken of soms maanden verdwijnen. Ook kan de huid tijdelijk gevoelloos zijn. Het definitieve resultaat van een liposuctie kunt u pas beoordelen na 6 tot 9 maanden. Een enkele keer is niet al het overtollige vetweefsel verwijderd of is het resultaat erg asymmetrisch. Dan is het noodzakelijk nog een aanvullende liposuctie uit te voeren.