Buikwandcorrectie

Inleiding

Door extreem afvallen, na een zwangerschap of bij veroudering kan een hangbuik ontstaan. Een hangbuik kan met behulp van plastische chirurgie worden behandeld. De medische term voor deze operatie is een abdominoplastiek. Indien u te zwaar bent, dat wil zeggen een BMI van boven de 30 heeft, wordt u geadviseerd eerst af te vallen. Voor de berekening van uw BMI kunt u kijken op www.voedingscentrum.nl.

De opname duur is drie dagen, waarbij de dag van operatie dag een is. Voor de operatie tekent de plastisch chirurg het gebied af dat gecorrigeerd gaat worden in staande positie. De operatie duurt ongeveer 1,5 uur, afhankelijk van de grootte van het weg te nemen gebied.

Bij de operatie maakt de arts de buikwand geheel los van de onderliggende spierlaag, tot aan de ribben-boog en het borstbeen. De navel wordt rondom omsneden zodat deze op zijn plaats blijft. Daarna trekt de plastisch chirurg de huid strak en verwijdert hij de overtollige huid en het onderhuidse vetweefsel. Indien uw buikspieren uitgerekt zijn, worden deze meteen verstevigd. Om de navel weer naar buiten te laten komen, wordt een gaatje in de buikhuid gemaakt. Daar wordt de navel vervolgens ingehecht. Tijdens de operatie brengt de chirurg een aantal drains (dunne slangetjes) in waardoor het wondvocht naar buiten kan. Deze drains moeten blijven zitten tot er bijna geen wondvocht meer wordt aangemaakt. Meestal duurt dit twee dagen. De littekens van een buikwandcorrectie lopen rond de navel en grotendeels binnen de ‘bikinilijn’. Indien er ook een huidsurplus is in de bovenbuik, kan er besloten worden een verticaal litteken te maken in het midden van de buik. Dit noemt men een fleur-de-Lis techniek.

Na de operatie

De operatie wond is afgeplakt met hechtpleisters en mogen een dag na de operatie nat worden onder de douche. De hechtingen zijn oplosbaar.

Na afloop van de operatie moet u in de zogenaamde strandstoel ligging blijven gedurende een aantal dagen. Hierbij staat het hoofdeinde omhoog en worden de knieën in gebogen stand gehouden. Als u uit bed gaat, moet u in een licht voorover gebogen houding lopen met eventueel ondersteuning van de buik. U draagt zes weken een steunband of corsetbroek.

Complicaties/ risico’s

Als u overweegt een buikwandcorrectie te ondergaan is het belangrijk hierover een reëel verwachtingspatroon te hebben. Een buikwandcorrectie heeft als resultaat dat uw buik platter wordt, maar perfectie moet u niet verwachten. Daarnaast zal de operatie littekens achterlaten die altijd enigszins zichtbaar blijven. Een ander gevolg van een buikwandcorrectie is dat het huidgebied onder de navel tijdelijk gevoelloos wordt en soms blijft. Dit geeft weinig klachten. Na verloop van jaren kan het gebied dat gevoelloos is wel kleiner worden.

Een buikwandcorrectie heeft dezelfde risico’s als elke andere operatie. De wond kan gaan infecteren, wat overigens zelden voorkomt. De meeste kans op infectie bestaat bij mensen die te veel onderhuids vetweefsel hebben. Het is daarom van belang om voor de operatie een zo normaal mogelijk gewicht te hebben. Een enkele keer kan een nabloeding voorkomen. U moet dan nog een keer geopereerd worden waarbij de arts het nabloedende bloedvaatje dicht. Een late complicatie van een buikwandcorrectie kan zijn dat er wat overtollige huid aan-wezig is bij de heupen. Meestal trekt dit na verloop van tijd weg. Soms is het nodig deze ‘dog-ears’ (hondenoren) te verwijderen. Dit kan veelal onder plaatselijke verdoving in de polikliniek van het ziekenhuis gebeuren.

Kosten

Een buikwand correctie wordt in de meeste gevallen beschouwd als een cosmetische ingreep en zal dan ook niet vergoed worden door de zorgverzekeraar. Er geldt een aantal strikte criteria waarbij er wel tot vergoeding wordt overgegaan. Deze criteria en of het zinvol is om een aanvraag te doen wordt door de plastisch chirurg op de polikliniek met u besproken.
Indien er geen vergoeding is vanuit de zorgverzekering kunt u een offerte vragen via het secretariaat plastische chirurgie.