Bovenarmlift (dermolipectomie van de bovenarmen)

Na een lange periode van overgewicht of door ouder worden verliest de huid zijn elasticiteit. Hierdoor kan aan de bovenarmen een huidoverschot ontstaan waarvan patiënt last heeft. In deze folder leest u welke operaties mogelijk zijn en hoe dat in zijn werk gaat. Houd er rekening mee dat de situatie voor u anders kan zijn dan is beschreven. Als dat zo is dan informeert de plastisch chirurg u hierover.

Als patiënt nog meer wil afvallen, wordt geadviseerd de operatie uit te stellen en het gewicht minimaal 12 maanden stabiel te houden.

Welk soort operatie is mogelijk?

• Buitenzijde van de bovenarmen: liposuctie (vetafzuiging). Als u een plaatselijke vetophoping aan de buitenzijde van de bovenarmen heeft en er is geen verlies van huidelasticiteit dan is liposuctie mogelijk om een contourverbetering te bereiken.
  • Binnenzijde van de bovenarmen: afhankelijk van de ernst van het huid- en vetoverschot en elasticiteitverlies zijn er verschillende operatieve mogelijkheden. Als het om een kleine hoeveelheid huidvetoverschot gaat dan is het mogelijk om dit met een maanvormige snede te verwijderen. Het litteken loopt dan van de oksel richting de elleboog aan de binnenzijde van de arm.

Zijn er alternatieven voor deze operatie?

Contourverbetering kan in beperkte mate worden bereikt door figuurondersteunende compressiekleding.

Bij elke patiënt die een operatie ondergaat bekijkt de anesthesioloog eerst of de operatie extra gezondheidsrisico’s oplevert. Dit noemen wij pre operatieve screening. Nadat patiënt met de plastisch chirurg heeft afgesproken dat hij/zij geopereerd wordt krijgt men een verwijzing naar de anesthesioloog. Hier wordt gekeken naar de medicatie die patiënt gebruikt, allergieën, doorgemaakte ziekten en eerdere operaties. Ook krijgt men uitleg over de vorm van verdoven (anesthesie).

Belangrijke aandachtspunten

Roken heeft een zeer negatieve invloed op de wondgenezing. Als men rookt dan moet minimaal 6 maanden worden gestopt met roken. Drie maanden voor en minimaal drie maanden tot na de operatie. Als men dat niet doet is de kans op complicaties aanzienlijk.
In overleg met de plastisch chirurg kan worden aangeraden een compressiepak of drukpak te bestellen dat na de operatie gedragen dient te worden. Dit pak geeft ondersteuning tijdens het herstel.

Voor de operatie tekent de arts het teveel aan huid en vet af. Als het nodig is wordt het operatiegebied geschoren en de operatie duurt ongeveer 3 uur. Als men wakker wordt heeft men

een drukkend verband om de armen dat ervoor zorgt dat wondvocht zich niet ophoopt. Soms wordt een drain (een dun slangetje) in de wond achtergelaten om overtollig wondvocht en bloed af te voeren. Meestal wordt de wond gehecht met oplosbare hechtingen. Deze hoeven niet te worden verwijderd.
Als er geen complicaties optreden kan patiënt de volgende dag naar huis.

Pijn

Post operatie wordt pijn bestreden door pijnstillers door de anesthesioloog heeft voorgeschreven. De pijn en het strakke gevoel bij de wond nemen meestal binnen enkele dagen of.

Risico’s en complicaties

Tijdens en na de operatie kan een bloeding of nabloeding ontstaan. Het drukverband helpt dit te voorkomen. Bij een forse nabloeding wordt patiënt opnieuw geopereerd om de bloeding te stelpen.
Zelden is het nodig daarvoor een bloedtransfusie te geven.

Gevoelsstoornissen

In het wondgebied kunnen gevoelsstoornissen optreden. Deze kunnen verdwijnen na enkele maanden tot een jaar, maar het gebied rondom het litteken blijft meestal gevoelloos.

Beschadiging van de lymfevaten

Soms raken grote lymfevaten beschadigd. Dit kan leiden tot een langdurige zwelling van het bovenbeen en versterkt de afscheiding van wondvocht.

Infecties

Bij een mogelijke infectie moet de wond altijd door een arts bekeken worden. Infectie merkt u aan toenemen van pijn, koorts, zwelling en roodheid. Een verstoorde wondgenezing kan leiden tot een trager herstel en bredere littekens.

Contouronregelmatigheden en asymmetrie

Na de operatie kunnen kleine contouronregelmatigheden en asymmetrie optreden. Als het nodig is kan dit op een later tijdstip met een kleine ingreep worden verbeterd. Volledige symmetrie kan nooit worden gegarandeerd.

Leefregels

Gedurende de 2 tot 3 weken na de operatie moet patiënt rust houden. Dit betekent dat men zo min mogelijk de armen inzet. Men kan niet goed werken. Bezigheden als wassen, aankleden en iets te eten maken worden bemoeilijkt. De compressiekleding wordt gedurende 6 weken gedragen. Gaat men zonnebaden, bescherm dan de littekens de eerste 6 tot 12 maanden met een sunblock.
Als de genezing voorspoedig verloopt kan patiënt na 8 weken weer sporten.